Kinderen in Tibet

Kinderen zijn op de hele wereld hetzelfde, het is een cliché, maar we zien dat overal waar we komen. De kinderen in Tibet zitten wel in een uitzonderlijke situatie. Ze groeien op in een bezet land. Ze krijgen op school een taal geleerd, die niet hun moedertaal is. Kinderen leren in Tibet naast Tibetaans ook Chinees. China is eigenlijk hun nieuwe vaderland. Terwijl we door de straten van Lhasa dwalen en we zien kinderen uit school komen, vraag ik me af wat deze kinderen nu leren over hun land. Wat zouden ze tijdens de geschiedenisles leren? Zullen ze leren dat de Chinezen de arme Tibetanen hebben bevrijd van het strenge feodale stelsel van de Dalai Lama en zijn regering? De Chinezen zien zichzelf als de bevrijders van Tibet. En het is waar, vroeger had Tibet een streng feodaal stelsel. Maar of de Chinezen zich nu als de grote redders mogen opwerpen??

_DSC2922_5318

Wat zullen de kinderen op school leren over hun rijke cultuur? Zullen ze op school de grondbeginselen van het Tibetaans Boeddhisme leren? Vroeger mochten alle kinderen als novice in de leer in een Boeddhistisch klooster. Dit mag nu niet meer, de toelating tot een klooster wordt nu streng gereguleerd door de Chinezen. Niet alle kinderen mogen naar het klooster. De Chinezen willen ook niet teveel monniken en nonnen. Daarnaast wordt er door de Chinese overheid bepaald wat er in de kloosters gebeurt. Afbeeldingen van de Dalai Lama zijn streng verboden in Tibet. Dat zou betekenen dat Tibetaanse kinderen niet weten hoe hun leider, één van de bekendste geestelijk leiders ter wereld, er uit ziet. Ik vraag me af wat ouders de kinderen over de Dalai Lama vertellen. Ik vraag me af wat ouders hun kinderen over de Chinese machthebbers vertellen.

_DSC2797_5488

De ouders van nu in Tibet kunnen zich niet meer herinneren dat Tibet nog niet bezet was, dat was al voor hun tijd. Ze hebben de tradities overgenomen van hun ouders. Ik vraag me af of deze generatie de tradities zal overnemen. En hoeveel generaties het zal duren voordat de Tibetaanse cultuur volledig is opgenomen in de Chinese. Als buitenstaander zou ik het jammer vinden als de Tibetaanse cultuur volledig zal verdwijnen. Ik vraag me af of dit te voorkomen is.

_DSC3006_5279

Tibetaanse kinderen zijn vaak al niet meer van Chinese kinderen te onderscheiden. Als ze naar school gaan, dragen ze hetzelfde schooluniform. Waarschijnlijk leren Tibetaanse en Chinese kinderen hetzelfde op school. Worden ze opgevoed in dezelfde Communistische leer en zingen ze dezelfde Communistische liederen. Ze leren waarschijnlijk dat China hun vaderland is en dat Mao Zedong hun grote leider. Waarschijnlijk wordt op hun school de Chinese vlag gehesen. Ik bedenk me dat de kinderen in Tibet niet weten hoe hun eigen vlag eruitziet. De Tibetaanse vlag is in Tibet verboden. De Communistische vlag van China is hun vlag.

_DSC3007_5280

Na onze reis naar Tibet ben ik thuisgekomen met heel veel vragen. In Tibet praten mensen niet over politiek. Ze geven niet graag antwoord op de vragen die ik stel. Dat is niet, omdat Tibetanen niets moeten hebben van reizigers, maar ze zijn bang dat iemand hoort dat ze over de hun situatie praten. Alles wordt streng gecontroleerd, op iedere hoek staat wel een agent, die zomaar iets zou kunnen oppikken. En daarnaast zijn Chinese spionnen geïnfiltreerd en weten de mensen nooit of ze iemand hun standpunten zullen doorvertellen.

_DSC2814_5505

Ik weet om die reden niet of ik ooit antwoord zal krijgen op deze vragen. Graag wil ik terug naar Tibet om meer inzicht te krijgen in de situatie van de Tibetanen. Ik zou dan veel meer te weten willen komen over de situatie waarin de kinderen opgroeien, wat het onderwijs hen te bieden heeft en hoe hun toekomst eruit zal zien. In welk Tibet zullen zij straks volwassen zijn? Wat zal er gaan gebeuren in de Tibetaanse kwestie?

_DSC2746_5441

 

 

_DSC3014_5285

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *